Varaudu talouden alamäkeen – muutama havainto ja neuvo talousmyrskyn varalle
Markkinat ovat sekavassa tilanteessa ja yrityksissä ollaan varuillaan. Pankit jarruttavat lainojen myöntämistä sekä kotitalouksille että yrityksille. Nekin pelkäävät tullisekoilujen vaikuttavan kielteisesti globaalitalouteen ja valuuttakursseihin. Kaikki se, mitä maailmalla tapahtuu, vaikuttaa kotimaisiin yrityksiin ja yrittäjiin. On aika varautua myrskyisään taloussyksyyn ja -talveen.
Pienyrittäjillä on ollut Suomessa vaikea koronan jälkeinen aika. Myynnit eivät ole olleet kovin nousujohteisia. Se kiteytyy uusimpiin konkurssitilastoihin, joiden mukaan päivittäin keskimäärin 13 yritystä menee konkurssiin. Myös vilja- ja karjatiloja lopettaa ennätystahtiin, mikä heikentää Suomen huoltovarmuutta. Tällä hetkellä Suomen varmuusvarastot eivät enää turvaa ruuan riittävyyttä, jos Suomi ajautuu sotaan.
Silti yrittäjän pitää voida ajatella positiivisesti. Onhan kyse omasta ja perheen leivästä. Lamat ja kriisit ovat vieraita niille yrittäjille, joilla ei vielä ole kokemusta konkurssista tai talouskriisistä selviytymisestä. Parhaimmillaan konkurssi voi pelastaa oman mielenterveyden ja perhe-elämän. Konkurssi on taloudellisen ahdingon nollauspiste, joka ei tapa ketään, mutta voi johdattaa uusiin ideoihin ja kokonaan uusille urille.
Tässä joitakin havaintoja ja neuvoja, jos talousahdinko on edessä:
- Tiedosta, että maailmantalous on turbulenssissa ja voi vaikuttaa omaan yritystoimintaasi sitä heikentävästi. Havahtuminen voi lamauttaa ajattelun mutta myös synnyttää uusia oivalluksia, joten ole positiivinen ja taistele yrityksesi puolesta. Janoa uusia ideoita. Yli puolet suomalaisista säilyttää työnsä ja toimeentulonsa lamassakin. Asiakkaita monine tarpeineen on jatkossakin.
- Karsi liiketoimistasi kaikki turhat rönsyt, tuotteet ja palvelut, keskity olennaiseen. Turhat toiminnot ja varastot vievät liikaa aikaa ja rahaa, kun taas jokin ydinosaaminen tai tuoteryhmä tuo tunnetusti sen 80 prosenttia koko liikevaihdosta. Vain tämä osa on todellista liiketoimintaasi.
- Karsi kaikki epämääräinen mainonta, sillä todennäköisesti 50-80 prosenttia mainontaan upottamastasi rahasta ei tuota mitään. Tämä on todella tärkeää. Jos jokin mainostaja ilmoittaa, että sillä on valtava määrä käyttäjiä, ei se tarkoita, että nämä käyttäjät ovat potentiaalisia ostajia.
Esimerkki: Suomen isolevikkisin lehti on S-ryhmän Yhteishyvä. Sillä on yli 2 miljoonaa ”lukijaa”. Kuitenkin kyseiseen aviisiin käytetään ”lukuaikaa” keskimäärin 21 minuuttia. Se tarkoittaa, että paksuhko lehti mahdollisesti vain selataan ja silmäillään, sitä ei lueta eikä siihen keskitytä. Suurin osa sadoista ja tuhansista mainoskanavista on vastaavanlaisia. (Ks. lisää aikakauslehtimainonnasta ja medioista).
Ajattele mieluummin näin: Mikä on sinun olemassaolosi kannalta tärkein kanava, josta sinut pitää ehdottomasti löytää? Ja mieti, miksi sinut pitää löytää ylipäätään? Tämän pohdinnan jälkeen keskity siihen olennaiseen kanavaan ja viesti asiakkaillesi, että sinut löytää sieltä.
- Luota myös puskaradioon eli suositteluihin. Tee asiakkaasi onnelliseksi, niin puskaradiokin toimii. Mutta se toimii vain, jos olet sanojesi mittainen, puhut totta, annat asiakkaasi rahalle ja ajalle vastinetta ja teet aina parhaasi. Kerro rehellisesti myös, jos sinulla on asiaan liittyviä ongelmia. Puskaradio tuo uusia asiakkaita parhaiten.
- Mainosbudjetit ja kalliit näkyvyydet voit laittaa leikkuriin. Vaikka tuhannet ”markkinointigurut” vakuuttelevat, että lama-aikana kannattaa kasvattaa mainosbudjetit tappiin, koskee se vain suuryrityksiä ja ketjuja, joilla on siihen varaa. Pienyrittäjän ei kannata kaikkia guruja kuunnella, sillä valtaosa haluaa sinun rahasi. Tarkkaile, miten mainonnan karsiminen vaikuttaa tilauksiin 2-4 viikon aikana. Siten tiedät, onko panostettava lisää vai lopetettava rahan tuhlaaminen.
- Karsi samalla kaikki turhat ja erityisesti inhoamasi somekanavat hiiteen. Huomaat, että saat aikaa keskittyä yhteen tai kahteen tärkeimpään somealustaan. Niissä viihdyt itse ja niistä saat potentiaalisia asiakkaita.
- Sinulla on kolmenlaista omaisuutta, joilla sinut löydetään: 1) Oma domain, kotisivut, pääsomekanava(-t), ehkä myös kotisivujesi blogi ja tuottamasi uutiskirje edustavat yrityksesi näkyvyysomaisuutta. 2) Kaikki uhraamasi rahat eri mainoskanaviin ovat ostettua näkyvyyttä. 3) Yritystoimintaasi koskevat artikkelit eri medioissa ovat ansaittua näkyvyyttä. Vain 1 ja 3 ovat sinulle tärkeitä lama-aikana.
- Jos tuotat blogia tai uutiskirjettä, niin vältä kaikenlaista tyrkyttämistä. Suurin osa asiakkaittesi sähköpostia kuormittavista ”uutiskirjeistä” on osta-osta-tyrkyttämistä. Yrityksesi blogikaan ei saa olla mainoskanava, mutta hyötytekstiin tai -videoon voi upottaa ajankohtaisen mainoksen kuvana. Muista, että tekoälyn tekemä manipuloiva blogiartikkeli tai uutiskirje voi olla hyvä – tai sitten ei. Kyse on aina vastaanottajan tunnereaktioista saamiinsa yritysviesteihin.
- Muista, että se mainonnallinen keinovalikoma, mikä on toiminut hyviä aikoina, ei välttämättä toimi lama-aikana. Taikka se, mikä tuotevalikoima tai palvelu on pärjännyt normaalina aikana, ei välttämättä myy lama-aikana. Hinnan pudottaminen ei ole paras ratkaisu, vaan kokeile mielummin palvelun tai tuotteen mukauttamista, uudistamista tai parantamista asiakkaiden tarpeiden ja rahatilanteen muuttuessa.
- Kurkista maailmalle ja etsi mahdollisia muita myyntikanavia tuotteillesi. Useat verkkokaupat Euroopassa ja Yhdysvalloissa tarjoavat alustojaan myös suomalaisyritysten uusille tai käytetyille tuotteille.
”Tietäjiin” turvautuminen voi olla avuksi pattitilanteessa.
- Turvaudu hyvään neuvonantajaan, joka tietää, miten sinun on järkevintä toimia. Jos et tiedä, kuka voisi auttaa, käytä puskaradiota, kontaktejasi, joilla voi olla takataskussa ”tietäjä”, joka kykenee antamaan sinulle parhaat neuvot tulevan kannalta. Ole valmis maksamaan ”tietäjän” neuvoista, mutta kysy ja sovi etukäteen hinta. Mitä kokeneempi, sitä parempi. Tämä ”tietäjä” voi estää sinua tekemästä typeryyksiä ja kenties auttaa sinua luovimaan parempaan liikevaihtoon. Myös oman kirjanpitäjän tai tilintarkastajan juttusilla kannattaa hetki istua.
- Juttele tarvittaessa hyvän ”sparraajan” kanssa. Kaupallisesti ajatteleva ja idearikas sekä myynti- ja markkinointiorientoitunut henkilö voi olla kullanarvoinen keskustelukumppani, jos oma ajattelu on tukossa. Kysele tutuilta yrittäjiltä, josko heillä olisi tiedossa joku henkilö, jonka kanssa ajatukset selkeytyvät ja jopa syntyy uusia ratkaisuja. Tämä keino on liian vähän käytetty. Muista kysyä hintaa ja maksaa tästä keskusteluajasta, joka voi tuottaa sinulle jatkossa kymmeniä- tai satojatuhansia euroja.
Lama-ajan ilmiöiden ”haistelussa” on oltava kaukaa viisas.
- On hyödyllistä seurata erilaisia talousmedioita ja -uutisia, myös ulkomaisista lehdistä (cnbc.com, edition.cnn.com, forbes.com, bloomberg.com, ft.com, scmp.com, politico.com, nytimes.com jne.), joiden artikkelit voi Googlen Chromessa kääntää omalle kielelle. Myös muiden Pohjoismaiden tai Britannian yleisradioiden uutissivut ovat hyödyllisiä (mm. svt.se, nrk.no, dr.de, bbc.com jne.). Seuraa samalla valuuttakurssien, pörssien ja raaka-aineiden hintoja ja liikkeitä.
- Jokainen taloudellinen käännekohta tuottaa aina jotakin uutta. Markkinat, teknologiat, tuotteet ja palvelut ja hinnatkin muuttuvat. Trendimuutoksia kannattaa etsiä ja koettaa tunnistaa. Tekoäly ei valitettavasti kykene ennustamaan tulevaa, joten merkit ja ilmapiirin muutokset on havaittava itse tai jutella niistä tietävämpien kanssa.
- Jos ja kun lama todella iskee, rukoile itsesi ja perheesi puolesta enemmän kuin koskaan. Työskentelen pääasiassa yrittäjien kanssa. Pitkäaikaisen kokemukseni perusteella olen havainnut, että valtaosalla yrittäjistä on jonkinlainen suhde Jumalaan ja päivittäiseen rukoilemiseen. Aloita jo nyt rakentamaan omaa henkisyyttäsi rukouksen avulla. Huomaat sen merkityksen ja vaikutuksen itsellesi ja elämääsi.
Monet tuntemistani suurliikemiehistä ja -naisista ovat syvästi henkisiä ja uskovia. He ovat kertoneet, etteivät olisi selvinneet elämän kriiseistä ilman rukousta ja uskoaan. Suurin osa heistä kokee Isä Meidän -rukouksen itselleen tärkeimmäksi, sillä sen sanat koetaan rauhoittaviksi ja merkitysellisiksi. Sen myös jokainen rippikoulun käynyt osaa.
Laman kokeneet yrittäjät kuvaavat lama-aikaa pahimmaksi mahdolliseksi elämänkouluksi. Lama tekee myllerryksen jokaisen elämään. Siksi pitää aina luottaa ajatukseen, että turbulenssin jälkeen elämä tuo taas uuden mahdollisuuden. Haistele uusia tuulia. Kertaalleen yrittäneenä osaat homman paremmin.
***
Kuva: Pixabay (geralt).