Tilitoimistoyrittäjä: ”Vain 20 prosenttia yrittäjistä on kiinnostunut liiketoimintansa tunnusluvuista” – muidenkin kannattaisi ja tässä syyt
Kevään tilinpäätösruuhka on lopuillaan. Turkulainen A-Comptor Oy:n tilitoimistoyrittäjä Anne-Maarit Mäki-Rekikoski on jäämässä lyhyelle hengähdysvapaalle. Sitä ennen hän konsultoi asiakkaitaan henkilökohtaisesti tilinpäätösten tunnuslukujen tulkintaan ja liiketoimien analysointiin.
– Viime vuosi oli taloudellinen katastrofi yrityksille. Kaikki hinnat nousivat sähkölaskuista polttoaineisiin ja ruokaan, Mäki-Rekikoski huokaa, sillä yrittäjän on vietävä kaikki kustannukset hintoihin, mikä saattaa aiheuttaa asiakaskatoa.
Kuluttajat säätelevät ostokäyttäytymistään entistä tarkemmin. Hintojen nousut ovat heikentäneet kuluttajien ostovoimaa aivan kuten yritystenkin liikevaihtoa ja katteita. Palvelujen ja vähittäistavaroiden myyntikäyrät ovat Mäki-Rekikosken mielestä hieman laskeneet.
– Oma roolini on antaa yrittäjille erilaisia vinkkejä, mitä minkäkin kustannuksen tai tuloslaskelman luvun kanssa voisi tehdä. Toimintaa voi kehittää, vaikka yritys tekee voittoa. Aina on lukuja, joita voi kasvattaa ja toisia hillitä.
Yrittäjän on osattava lukea kirjanpitoa ja tilinpäätöstietoja
Tilikauden päättyessä yrittäjä saa kirjanpitäjältään tuloslaskelman ja taseen eli tilinpäätöksen. Siinä kuvataan, miten tilikausi on mennyt lukujen valossa. Anne-Maarit Mäki-Rekikoski huomauttaa, että yrittäjän on tärkeä osata lukea yrityksensä kirjanpitoa ja seurata kuukausittaisia lukuja.
– Vuosikymmenien kokemukseni perusteella on valitettavasti todettava, että vain 20 prosenttia yrittäjistä on kiinnostunut lukemaan liiketoimintansa tietoja lukujen perusteella. Yleensä he ovat myös enemmän kasvuhakuisia. Valitettavasti noin 80:aa prosenttia luvut eivät kiinnosta lainkaan. Silti voitollisia ja tappiollisia yrityksiä on molemmissa ryhmissä.
Mäki-Rekikoski arvelee kiinnostuksen puutteen syiksi, ettei lukuja osata lukea tai ei ymmärretä niiden merkitystä liiketoimien laadulle, suunnalle ja menestykselle, mikä voi tuottaa häpeää eikä sitten uskalleta kysyä.
– Mielestäni luvuista saisi heti ideaa, mitä yrittäjän kannattaa tehdä ja mitä ei. Moni ajattelee, että riittää, kun yrityksen pankkitilillä on rahaa, vaikka liiketoiminta voi olla tappiollista, mikä voi yllättää ja ihmetyttää.
Keskustelu oman kirjanpitäjän kanssa avartaa yrittäjän ymmärrystä liiketoimiensa laadusta ja suunnasta. Samalla musta tuntuu -ajattelu vähenee, kun uudet oivallukset saavat tilaa.
Kirjanpitäjä on yrittäjän taloudellinen neuvonantaja
Kirjanpito kertoo, mihin toimenpiteisiin yrittäjän kannattaa milloinkin ryhtyä. On parempi tutustua taloustilanteeseen etuajassa kuin liian myöhään. Anne-Maarit Mäki-Rekikoski listaa yleisimmät asiat, joita hän yrittäjien kanssa käy läpi:
- Ovatko omat myyntikanavat tai asiakasryhmät riittävän kannattavia?
- Tuottavatko markkinointitoimet ja mainonta riittäviä tuloksia? Meneekö rahaa liikaa vai liian vähän? Onko yritys riittävästi esillä siellä, missä omat asiakkaat ovat? Ovatko kotisivut kunnossa asiakkaiden tarpeita vastaavasti? Miten voisi näkyä, mainostaa ja markkinoida tehokkaammin?
- Mitä ovat mahdolliset kasvun esteet? Miten yritys voisi kasvaa fiksusti?
- Miten yrittäjä on itse verkostoitunut? Mihin verkostoihin voisi tutustua? Ovatko käyntikortit ajan tasalla?
- Mitä lukuja kirjanpidossa kannattaa seurata? Mihin pitää kiinnittää huomiota ja mitä toimia kannattaa tehdä?
– Olen ehdottomasti sitä mieltä, että sekä kasvuajattelu että verkostoituminen ovat liiketoiminnan A ja O, Mäki-Rekikoski huomauttaa ja luettelee hyötyjä.
– Yrittäjän tulisi kuulua vähintään oman toimialansa järjestöön ja osallistua tilaisuuksiin. Paikallinen yrittäjäyhdistys ja yrittäjien neuvontapalvelut tai vastaavat verkostot ovat kasvuhakuiselle yrittäjälle elinehto. Niistä saa uusia liikekumppanuuksia ja ystävyyssuhteitakin. Yrittäjät myös sparraavat ja suosittelevat toisiaan, apuakin saa tarvittaessa. Verkostot tarjoavat aina mahdollisuuksia uusille onnistumisille.
Epävarmat ajat ovat yrittäjille hyvä syy opetella tunnuslukujen tulkintaa
Venäjä ja Israel sotivat tahoillaan. Maailmanmarkkinat ovat muuttumassa. Suomessa hallituskin joutui valtion heikkojen taloudellisten tunnuslukujen takia leikkaamaan menoja ja nostamaan yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin.
Suomessa menee konkurssiin yrityksiä jo aivan liikaa. Hintojen nousu jatkuu, korotkin voivat nousta niiden seurauksena. Anne-Maarit Mäki-Rekikoski on hyvin huolestunut loppuvuoden näkymistä.
– Monille yrittäjille olisi suuri helpotus, jos EKP laskisi ohjauskorkoa. Korot ovat yksi merkittävimmistä syistä, jos liiketoimintaa uhkaa konkurssi. Kun oman liiketoiminnan kanssa syntyy jokin ongelma, on se hyvä hetki soittaa omalle kirjanpitäjälle ja varata aika lukujen läpikäyntiin.