Taantumassa tarvitaan yritysideoita – luo vaikka T-paitabusiness tyhjästä

Monille taantuma tietää työttömyyttä. Ahkeruudella tai osaamisella ei ole väliä, jos yritys tai julkinen organisaatio ei kykene taloudellisista syistä työllistämään. Moni uusi yritys syntyy siksi, että idearikas henkilö päättää keksiä jotakin uutta ja erilaista työllistääkseen itsensä.

Eräässä artikkelissa kerrottiin tarina nuoresta äidistä, joka katseli syntymäpäiväjuhlaa viettävää lapsikatrasta ja näki mielessään idean printti-T-paidasta, josta voisi luoda busineksen. Hän oivalsi, että voisi kokeilla print-on-demand-tyyppistä myyntiä luomalla helposti toteutettavia printti-T-paitoja ja myydä niitä tunnetulla lahjatuotteiden myyntialustalla. Hän ei ollut designeri, mutta keksi tehdä kivoja printtikuvioita ja sloganeita Canva Pro -ohjelmistolla. Aina kun sähköpostiin kilahti tilaus, hän tilasi tuotteen valmistajalta ja postitti asiakkaalle. Nykyään tämän äidin T-paitayrityksen vuosiliikevaihto on yli 220 000 dollaria. Alkupääomaa tarvittiin vain muutama kymppi, jolla tämä äiti sai ensimmäisen T-paidan markkinoille.

Yrityksen perustaminen on helppoa. Toimivan liikeidean löytäminen on vaikeampaa. Myös tuo äiti joutui turvautumaan tekoälyyn ja tutkimustyökalun käyttöön, joilla selvitti markkinoita ja kerrytti tietoa potentiaalisista kohderyhmistä ja asiakkaista tuotteilleen. Kaikki liiketoiminta on yritystä ja erehdystä, kunnes toimiva konsepti löytyy.

Tässä joitakin lähtökohtia oman yritysideasi löytämiseksi

Ensin on hyvä käydä läpi omaa osaamista, työhistoriaa, kiinnostusta ja vahvuuksia. Listaa ainakin 20 asiaa, joiden tekemisestä nautit jo lapsena ja siitä aikuisuuteen. Usein lempipuuhasta tai harrastuksen kautta syntyy idea tulolähteestä. Jos ideaa ei vielä ole, voi jokin seuraavista tarjota potkua omalle aivoissa luuraavalle yritysidealle.

  • Konsultti: Verot, juridiikka, taloushallinto, liiketoiminnan kehittäminen tai uudelleen suuntaaminen, ostaminen, tuonti ja vienti, markkinointi, viestintä ja vastaavat yrityspalvelut sopivat niille, jotka ovat jo toimineet vastaavissa tehtävissä tai saaneet koulutuksen, kokemusta ja näyttöjä osaamisestaan. Missä tahansa erityisasiantuntemuksessa olet poikkeuksellisen tietävä, tarjoa osaamistasi sitä tarvitsevalle kohderyhmälle. Jotkut voivat kirjoittaa kirjan tai ueammankin osaamisensa pohjalta.
  • Somistaja, koristelija: Nykyään yhä useampi talonomistaja haluaa viihtyvyyttä tai näyttävyyttä myös oman talonsa pihalle ja puitteisiin. Joulukoristelu ja jouluvalojen virittely pihamiljööseen ja rakennukseen voi olla somistustaitoiselle hyvä liikeidea. Kotien lisäksi liiketilat ja toimistot ovat esteetikolle hyviä juhlien ja muiden erityistilaisuuksien koristelukohteita. Suomessa somistuspalveluja käytetään jo asuntojen myynti-ilmoituksiin.
    • Korjaaja: Tunnetusti pienremontointi tai laitteiden ja polkupyörien korjaaminen vaatii osaamista. Jos tunnet paloa käsityöläisen ammattiin ja olet jollakin tapaa näppärä sormistasi, kokeile tarjota osaamistasi muillekin. Jos olet superhyvä veneen, katon tai matonpuhdistaja tai vaikka aitojen trimmaaja, niin sellaisesta voi tulla sivutuloja.
    • Järjestelijä: Kaikkea voi järjestellä ja kohentaa. Kodin kaapit ja häkkivarastot, yritysten varastot, kuolinpesät, maatalojen vintit, varastot ja autotallit. Ihmisillä riittää tavaraa, joista moni toivoo pääsevänsä eroon. Järjestelijällä olisi oltava silmää tavaroille, joista omistaja saa rahaa ja joista kannattaa luopua kierrätykseen.
    • Suunnittelija: Jos omaat loistavan kyvyn ideoida ja suunnitella juhlia, retkiä tai matkoja annetulla budjetilla, niin kokeile, miten osaamisellesi olisi kysyntää kodeissa ja yrityksissä. Myös julkisella sektorilla voi olla tarve saada iloa työpaikoille ja työntekijöille.
    • Valmentaja: Ihmisillä on monenlaisia ongelmia, joiden takia eivät etene elämässään tai työssään. Valmennus ei aina vaadi psykologista koulutusta, vaan hyvää ihmisymmärrystä, kuuntelua ja jotakin erityistä tietotaitoa, jolla toisia voi ohjata ja valmentaa elämässään eteenpäin. Pukeutuminen, puhuminen, myyntipuheen pitäminen, ammatillinen ulkonäkö, ryhti, esiintyminen, vaikuttaminen, uuden uran valinta ja kaikki ihmisten väliseen vuorovaikutukseen tai itsetunnon kohentamiseen liittyvä osaaminen voi olla tarpeellista tietoa tarvitseville.
    • Tsuppari: Paikallista kuriiritoimintaa, jossa työskentelet tilauksesta, kun yrityksen tai yksityishenkilön tarvitsee viedä tavara tai muu lähetys johonkin paikalliseen pisteeseen, mutta ei itse ehdi tai kykene. Esimerkiksi moni pienyritys myy vain verkossa, joiden tilausten postiin viejänä voi tsupparipalvelu toimia. Tai jos paikallinen tuottaja myy tuotteitaan joko koteihin tai muille jälleenmyyjille, voi tsupparipalvelu olla hyödyksi näille tilatuottajille.
    • Koiran ulkoiluttaja: Monissa maissa suosittu palvelu kiireisille tai vaikeasti liikkuville lemmikinomistajille. Jos lemmikkiä ei saa hoitolaan loman ajaksi, voi ulkoiluttaja olla enemmän kuin tarpeen myös lemmikin muiden tarpeiden varmistajana, kun isäntäväki on matkoilla.
    • Lahjasuunnittelija: Tämä sopii sellaisille, jotka ovat näppäriä keksimään hyviä lahjoja ja loihtimaan erilaisia lahjakoreja vastaanottajan persoonaan tai tarpeeseen budjetin raameissa.
    • Tilavuokraaja: Ehkä sinulla ylimääräinen piha-alue tai muu tilava varasto, johon voisit tarjota säilytettäväksi pieniä tai isokokoisia härveleitä kuten veneitä, asuntovaunuja, maansiirtokoneita, kuoma-autoja, harrasteautoja, moottoripyöriä ja muita miesten leluja, ehkä naistenkin, mutta niin, että säilytyksen turvallisuus on varmistettu.
    • Leluvuokraaja: Aina ei lapsille kannata hankkia kalliita leluja, jotka nopeasti kasvava taapero unohtaa seuraavana päivänä. Ehkä perheessäsi on tällaisia vähän leikittyjä ja unohdettuja leluja, joita voisit vuokrata viikonlopuiksi muille lapsiperheille.
    • Myyntipalvelu: Moni haluaa päästä eroon ylimääräisestä tavarasta. Jos olet hyvä myymään mitä vaan, kannattaa tarjota osaamista. Voit myös erikoistua johonkin tiettyyn tuoteryhmään tai asiakaskuntaan. Näinä aikoina varmasti tarpeellinen palvelu. Myynnin konsultointi voi toimia silloin, jos yritys etsii uusia kohderyhmiä tai kaipaa kohderyhmään päivitystä.
    Suomalainen Mia myy tuotteita Etsy.com-verkkokaupassa.
    • Uusi myyntikanava: Jos sinulla on jo jotakin luovaa yritystoimintaa, koeta etsiä uusia myyntikanavia, joita et vielä ole kokeillut. Suomalaisetkin seikkailevat ulkomaisilla myyntialustoilla (amazon, ebay, etsy jne.), joten tutki, voisitko tarjota tuotteitasi sellaisissa ja koettaa laajentaa liiketoimintaasi ulkomaille. Ehkä löydät alustojen tarjonnasta itsellesi mieluisan tuotteen, jota voit alkaa valmistaa ja myydä suomalaisille markkinoille tai Suomesta ulkomaille. Kuvan Mia on luonut Etsy.com-verkkokauppa-alustalle oman myymälänsä.
    • Tutun tuotteen uusi versio: Useimmat tuotteet ovat markkinoilla vuodesta toiseen. Voisit ideoida sellaisen tuotteen uusiksi ja alkaa myydä uudistettuna versiona. Alussa mainittu printti-T-paita on hyvä esimerkki helposti uudistettavasta ja myytävästä tuotteesta.
    • Nostalgia: Menneiden aikojen elämäntavan ihailu on ihmisille luontaista. Nostalgiaa ovat esimerkksi aika ajoin muoti-ilmiöiksi nousevat huonekalut. Siksi minkä tahansa nostalgisen idean tarjoaminen voi olla hyvinkin kannattavaa. Esimerkiksi risuluudat, kauralyhteet, olkikoristeet ja monet muut ennen yleiset ja suositut arjen tuotteet voivat nousta myyntihiteiksi.
    • Digitaalisuus: Jos palveluideasi on mahdollista muuttaa digitaaliseen muotoon, tee se. Erilaiset sovellukset, webinaarit, TikTok- ja Youtube-palvelut ovat jo arkipäivää.
    • Katumyynti: Suomi on jälkijunassa kesäisen katu- ja puistomyynnin paikkojen tarjoajana. Muualla Euroopassa katumyynti tuo piristystä kaupunkikuvaan ja muovaa kaupungin ilmapiiriä eläväksi ja miellyttäväksi. Myös matkailijoille katumyyjät tarjoavat persoonallisia heräteostoja samalla kun elättävät itseään ja perheitään. Kuntapäättäjille ehdoton kehittämisen kohde.

    Muista nämä, kun lähdet kokeilemaan yritystoimintaa

    Aloita sivutoimisesti oman työsi ohella, jos et ole varma ideasi menestyksestä. Alku on aina hidas, mutta jo pienikin kysyntä kertoo ideasi toimivuudesta.

    Tee toimintasuunnitelma. Mitä teet, kenelle, miten ja mikä on kuukausittainen ja vuotuinen liikevaihtotavoitteesi, minkälaista katetta ja kasvua tavoittelet ja niin edelleen. Hyviä oppaita löytyy verkosta. Voit myös käyttää apuna tekoälyä.

    Tutki, onko ideasi jo olemassa tai onko sille mahdollista kysyntää. Voit myös etsiä vastaavaa ideaa hakukoneen avulla ulkomailta.

    Luo markkinointisuunnitelma ja toimi sen mukaan, jotta saat riittävästi asiakkaita ja voit saavuttaa liiketoiminnan tavoitteesi. Markkinoinnista on hyvä ymmärtää, että mainonnan ja myynnin filosofiat ovat ikuisesti samat, mutta ne vain kääritään aina uusiin kääreisiin.

    Kun liikevaihto alkaa kasvaa, hanki hyvä kirjanpitäjä. Pidä yrityksen ja omat varasi erillään, maksa verot ja muut kulut ajallaan.

    Toimi aina rehellisesti, lakien ja säännösten mukaisesti. Epärehellinen teko on kuolinisku yrityksellesi.

    Luovu sellaisesta, mikä ei toimi ja keskity sellaiseen, mikä toimii. Uuden kokeilu ja tuotteen uudistaminen ovat jatkuvaa yrityksen kehittämistoimintaa.

    Tarvitset hyvän ja luotettavan tukiverkoston, joka tsemppaa ja auttaa tarvittaessa. Sisuakin tarvitset.

    Lähteitä: Entrepreneur.com, Cnbc.com, Forbes.com, Etsy.com