Kylläpä nyt Osuuspankin asiakkaita pommitetaan huijauksilla
Sain minäkin ensimmäistä kertaa huijaussähköpostin Osuuspankin nimissä. Se oli niin selvä phishing-yritys, jotta oikein nauratti viestiä lukiessa. Lisäksi viesti oli lähetetty sähköpostiosoitteeseen, jota en OP:n palveluissa edes käytä.
Huijausyritys tuli vanhaan ja vähän käyttämääni inet.fi-osoitteeseen. Nämä sähköpostitunnukset olivat aiemmin Soneran, sitten Telian hallinnoimia. Nyt kesällä 2023 Telia myi sähköpostit Norjaan Fjordmail Technoligies AS -yritykselle. Aiemmin ilmaisesta Telia-sähköpostista tuli samalla vuosimaksullinen.
Nyt meiliosoitteet lienevät vuotaneet intialaisille huijareille. Ainakin huijausviesti tuli lähettäjältä, jossa sakschichouhan-alku ja mmjc.in-lähettäjätunnus. Lisäksi viesti oli tullut olevinaan OP Supportilta, mitä tukipalvelua en ole koskaan OP:n palveluvalikoissa nähnyt.
Jo viestin otsikko oli naurettava, sillä sanoissa ”kiireellisiä”, ”epäilyttäviä” ja ”pankkitililläsi” ei ollut ääkkösiä lainkaan. Viestin kieli oli kömpelöä: ”pyydämme sinua ja ota yhteyttä” -ilmaisu on selvää konekieltä.
Soitin OP:n asiakaspalveluun, mistä neuvottiin lähettämään viesti sähköpostitse kuvakaappauksena tietoturvailmoitukset-palveluun ja tietysti op.fi-päätteellä.
Laitoin sähköpostin välitä viesti -toiminnolla, jolloin lähettäjän intialaisosoite paljastui. Tässä alla näet saapuneen viestin ja välitysviestin kuvina.
Älä koskaan klikkaa huijarin tyrkyttämää linkkiä!
Ilman muuta reklamaatio norjalaisyritykseen lähti myös. Jos jolla kulla on vielä inet.fi-osoitteita ja saa näitä huijausviestejä, pitää ottaa yhteys sähköpostitse: alkuun support ja miukumaukun jälkeen inet.fi.
OP tehnee omat jatkotoimensa viranomaisten kanssa, sillä huijausten määrä on lisääntynyt rajusti.