Göteborgilainen Jerry Mainio auttaa suomalaisia yrityksiä Ruotsin markkinoille
”Suuri osa kansainvälistymisprojekteista epäonnistuu, koska pohjatyötä ja strategiaa ei tehdä kunnolla”, sanoo Jerry Mainio, joka työkseen auttaa suomalaisyrityksiä rantautumaan Ruotsin markkinoille.
Göteborgilainen Jerry Mainio (36) työskenteli vielä pari vuotta sitten suuressa ruotsalaisessa markkinointialan yrityksessä. Hän myös kävi opettamassa digitaalista markkinointia oppilaitoksissa samalla, kun toteutti alan projekteja sadoille yritysasiakkaille Pohjoismaissa.
– Yleisin ongelma asiakkaillamme oli se, että ei ymmärretty riittävästi kohdemaan markkinoita. Miten se markkina toimii, minkälainen yrityskulttuuri siellä on ja minkälaisella strategialla kannattaa omaa yritystä viedä eteenpäin. Näitä asioita jäin miettimään.
Suomen ja Ruotsin yrityskulttuureissa on eroavuuksia
Oman Never Enough Consulting Ab -yrityksensä Jerry Mainio päätti perustaa 2022. Hän ryhtyi ratkomaan Ruotsin markkinoille haluavien suomalaisyritysten ydinongelmaa: miten markkinoit Ruotsissa, jotta saat oikeanlaisia asiakkaita ja tuloksia.
Vaikka Ruotsi kulttuurisesti muistuttaa paljon Suomea, on maiden välillä monia eroavuuksia. Viime vuonna Ruotsissakin konkurssien määrä oli korkea. Silti maassa on hieman yli 1,3 miljoonaa yritystä, joista 97 prosenttia on alle 10 henkilöä työllistäviä. Vuonna 2023 Ruotsissa perustettiin yli 66 000 uutta yritystä. (ekonomifakta.se 2023.) Luvut ovat kaksinkertaiset Suomeen verrattuna.
– Suomalaiset eivät oikein ymmärrä ruotsalaisia markkinoita, niiden kokoa, businesskulttuuria tai liike-elämän tapoja. On myös löydettävä oikeat kohderyhmät ja yhteistyökumppanit, hallittava digimarkkinointikeinot, toimialojen tavat, median käyttö, oikeanlainen rekrytointi ja paljon muuta. Näissä asioissa minulla on vahva osaaminen, Mainio vakuuttaa.
Tilastoviranomaisen (scb.se) mukaan Ruotsin bruttokansantuote on yli 550 miljardia euroa. Maassa asuu 10,5 miljoonaa ihmistä, joiden ostovoima on suomalaisiin verrattuna parempi. Liikenneyhteydet ovat maiden välillä erinomaiset. Markkinat ovat suomalaisyrityksille todella houkuttelevat.
– Kokemukseni mukaan ruotsalaiset ovat paljon suorempia puheissaan ja teoissaan. Täällä markkinoidaan eri tavalla ja bisnestä brändätään tehokkaammin. Rekrytoinnit eivät ole niin sukupuoli- tai ikäkeskeistä, kuten Suomessa. Osaaminen ja sopivuus tehtävään ovat täällä ratkaisevia, pohtii Jerry Mainio eroja maiden välillä.
Ruotsalaistenkin pitää ymmärtää suomalaisia paremmin
Jerry Mainion vanhemmat muuttivat Ruotsiin jo 1960-luvulla, mutta opettivat lapsilleen suomen kielen. Kaksikielisyys on osoittautunut valttikortiksi maiden välisissä projekteissa. Mainio voi auttaa yrityksiä juridisiin dokumentteihin ja käännöksiin liittyvissä asioissa.
– Olen havainnut, että suomalaisissa yrityksissä ei oikein osata ruotsia tai englantiakaan riittävän hyvin. Pelkillä tekoälyn tuottamilla käännöksillä ei Ruotsissa pärjää, vaan pitää olla paljon laadukkaammin toteutettuja projekteja.
Ruotsissa arvostetaan suomalaisia kovasti. Heitä pidetään rehellisinä, kovina työntekijöinä ja yritysten tuotteita laadukkaina. Mainion mukaan keskinäiset lupaukset on pidettävä, jos aikoo suomalaisten kanssa kauppaa tehdä.
– Suomalaisilla verkkokaupoilla voi olla jo hankalaa päästä Ruotsin markkinoille. Nyt olisi kysyntää erityisesti B2B-palveluista, varsinkin teollisuuteen ja teknologia-aloille. Myös ruoka-alan toimijoille voisi löytyä markkinoita, ehdottaa Jerry Mainio ja kehottaa muitakin suomalaisyrityksiä tiedustelemaan, onko omilla tuotteilla tai palveluilla kysyntää Ruotsissa.
Mainio korostaa, että yritysten kannattaa olla ylpeitä suomalaisuudestaan, identiteetistään ja brändeistään sekä korkeasta laadusta, jotka ovat Ruotsin markkinoilla ehdoton myyntivaltti.
Näillä toimilla pääsee Ruotsin markkinoilla alkuun
Yrityksensä palveluihin Jerry Mainio on rakentanut kokonaisuuden, jonka suomalaisyritys tarvitsee rantautuakseen Ruotsiin.
Asiakkaalle toteutetaan aluksi ruotsinkieliset verkkosivut hakutermeineen ja kirkastetaan palvelu- tai tuotebrändiä. Lanseeraukselle luodaan strategia, suunnitellaan välttämättömät markkinointitoimet ja varmistetaan laatu, joka vastaa markkinan ja kohderyhmän vaatimuksia.
– Ratkaisut riippuvat yrityksen toimialasta ja kohderyhmistä. Ruotsissa laatu on hurjan tärkeää, jos täällä aikoo menestyä. Budjetti riippuu monista seikoista, mutta alkuun voi päästä ja tulosta tehdä vain noin 10–15 000 euron vuosibudjetilla.
Tällä hetkellä Mainiolla on menossa vajaa 20 uutta neuvottelua suomalaisyritysten kanssa. Joillekin toteutetaan jo lanseerauksia. Lisää yhteydenottoja Mainiolle saa tulla, sillä kyky auttaa ja soveltaa osaamistaan asiakkaiden tarpeisiin ovat hänen vahvuuksiaan.
– Tulosten lisäksi nautin todella paljon ihmisten kohtaamisesta, tutustumisesta heihin, keskusteluista, projektien toteuttamisesta ja asiakkaiden kasvuun auttamisesta. Suomalaisten kanssa on todella hienoa tehdä yhteistyötä.
Näin toteaa tuore isä, jonka poikavauvakin sai suomalaisittain nimen Eino.
***
Siirry: Never Enough Consulting Ab